JUARA KEMBALI BANGUN

Kini UMNO Cawangan JUARA, Cherok To'kun, Bahagian Bukit Mertajam Kembali bangun dengan Kempimpinan Baru, Wajah Baru, Cara baru, Slogan Baru, Ahli DiDahulukan, Pencapaian di Utamakan

Hidup Melayu........ Hidup UMNO............

SELAMAT DATANG PELAWAT

Mesjid Cherok To'kun Bawah

Mesjid Cherok To'kun Bawah
Dalam rumah Allah inilah sering diadakan solat hajat dan bacaan Yassin memohon agar Allah menunjukkan pada kebenaran

PETUA MENGENALI WAKTU BILA ANWAR BERBOHONG (ZAHID MD ARIP) BEKAS NAIB KETUA PARTI KEADILAN NASIONAL

Saturday, March 13, 2010

MENOLONG ANJING TERSEPIT


Alkisah tersebutlah satu cerita sepasang Anjing yang tinggal nun jauh di sebuah negara yang besar dan padat dengan warga anjing nya, Di negara Anjing sepet itu mereka berasa susah untuk mencari sesuap makan kerana terlalu banyak anjing-anjing kurap yang seangkatan dengan mereka.






Berkata lah sang Anjing Jantan kpd Anjing Betina nya"Wooh wooh... Aiyaa... sini banyak susah mau cari makan, Aku ingat mau ajak lu pi lain tempat la" maka berbincang lah mereka berdua ekor sepanjang malam... akhirnya mereka mengambil keputusan untuk berhijrah ke tempat lain bagi meneruskan hidup yang melarat di tanahair yang terlalu padat dengan segala mak nenek anjing.


Maka bermula lah perjalanan anjing berdua ekor itu mengikut kaki berjalan dan berlari naik bukit.... turun bukit....., masuk hutan..... keluar hutan.... Memang dasar Sang Anjing kat mana pun boleh jadi, sambil berlari maupun sambil berjalan pun boleh jadi, maka dalam perjalanan itu maka anjing betina itu pun termengandung lah. Walaubagaimanapun perjalanan mesti diteruskan hingga lah Anjing Betina merasakan masa untuk beranak dah hampir tiba. Berkata lah Sang Betina pada lakinya "Aiya Darling, rasa puppies sudah mau keluar la, mesti mau cari tempat mau beranak"


Semasa berjalan mereka terpandang sebuah bangsal yang memang sesuai untuk anjing Betina beranak. Kelihatan seorang manusia berada dekat bangsal tersebut. Maka mereka pun menghampiri dan menegur orang itu, lalu Anjing Jantan meminta kebenaran untuk menumpang bangsal itu dan mereka berjanji akan keluar selepas Anjing Betina melahirkan anak.


Tuan Bangsal yang baik hati itu pun bersetuju untuk membenarkan Anjing Betina menumpang beranak di bangsal nya dan dia pun balik kerumah nya yang terletak agak jauh dari bangsal yg di gunakan utk berehat semasa bekerja di dusun nya.





Seminggu kemudian, tuan bangsal pergi untuk menebas di dusunnya dan apabila dia singgah di bangsal nya, dia dapati Anjing betina telah selamat melahirkan 8 ekor anak anjing semuanya. Macam tu lah bangsa Anjing sekali beranak bukan sikit-sikit, dan bertanyalah Tuan Bangsal pada anjing berdua itu "dah beranak dah pun, bila nak keluar". Maka merayulah anjing berdua itu agar di benarkan mereka duduk kat situ untuk sementara kerana anak-anak anjing tu tak boleh berjalan lagi. Tuan Bangsal yang baik hati itu pun berasa kasihan dan memberi kebenaran pada anjing-anjing tersebut untuk terus tinggal di bangsalnya untuk sementara waktu.


Setelah sebulan kemudian, Tuan bangsal pergi ke dusunnya lagi dan ternampak anak-anak anjing sedang bermain terlompat-lompat dekat bangsal miliknya. Tuan Bangsal pun mendekati bangsal tersebut dan bertanya kepada Mak Anjing "bila nak keluar kerana anak-anak anjingnya sudah boleh bermain dan berlari". Mak Anjing meminta tempoh sekali lagi kerana katanya anak-anak-anaknya tak boleh cari makan sendiri dan masih menyusu lagi, kesian la pulak Tuan bangsal pada anjing-anjing itu lalu membenarkan mereka untuk tinggal disitu buat beberapa ketika lagi.



Oleh kerana masaalah kesihatan, Tuan Bangsal tak dapat untuk ke dusun nya untuk sekian lama, Setelah kesihatannya pulih sepenuhnya terfikirlah dia untuk pergi melihat dusunnya yang telah lama dibiarkan. Setelah sampai ke dusunnya alangkah terkejut nya Tuan Bangsal apabila disergah oleh lapan ekor anjing, menyalak dan hendak mengigitnya sambil di perhatikan oleh kedua ekor anjing yang meminta kebenaran untuk tinggal di bangsal nya dahulu. Maka lari lah Tuan bangsal lintang pukang dikejar oleh anjing-anjing yang garang yang mereka ni tak tahu asal-usul mereka.


Begitu lah sifat anjing, mula-mula menumpang tempat orang lepas tu bila dah selesa dan boleh cari makan, depa nak jadi tuan pula. Marilah kita mengambil iktibar dari kisah anjing tadi. Teringat Peribahasa Melayu "Menolong Anjing Tersepit"



(umnojuara : Tembak aja anjing-anjing kurap yang tak mengenang budi tu)

No comments:

Post a Comment